Nie jest tajemnicą, że rynek kryptowalut znajdował się pod niedźwiedzią presją przez praktycznie cały 2022 rok.
Jednak pośród ogólnej zmienności i chaosu, pojawiło się również wiele pozytywnych wiadomości. Zwłaszcza w odniesieniu do globalnego przyjęcia aktywów cyfrowych i technologii związanych z kryptowalutami w ogóle.
Oto kilka kluczowych wydarzeń związanych z adopcją, które przyczyniły się do rozwoju branży w minionym roku.
1. Polygon zyskał 200 milionów adresów
Polygon, rozwiązanie skalowania drugiego poziomu, które działa w połączeniu z Ethereum blockchain, aby zapewnić szybkie transakcje i niskie opłaty, nadal odnotowywał znaczny wzrost w 2022 roku.
Liczba unikalnych adresów w sieci przekroczyła obecnie granicę 200 milionów, osiągając 31 grudnia nowy rekord wszech czasów — 205 420 908.
Ponadto liczba unikalnych adresów w ekosystemie Polygon wzrosła o zawrotną liczbę 8 783 568 między 1 grudnia a 31 grudnia.
Co sugeruje, że tylko w ostatnim miesiącu 2022 roku każdego dnia powstawało średnio 283 340 nowych adresów sieciowych związanych z Polygonem.
Warto zauważyć, że liczba transakcji odbywających się w sieci nadal oscyluje wokół granicy 3 milionów.
Wreszcie, projekt Proof-of-Stake niedawno ogłosił wydanie swojej ostatecznej sieci testowej, ulepszonej iteracji maszyny wirtualnej Ethereum o zerowym poziomie ujawnienia.
2. Wielkie marki nadal wkraczają na arenę Web3
Rynek tokenów niewymienialnych (NFT) i branża metauniwersalna nadal wzbudzały zainteresowanie kilku marek modowych i luksusowych.
W październiku, na przykład, Rolex złożył wniosek o kilka znaków towarowych związanych z NFT. Podobne kroki podjęli również popularni giganci branży sportowej — Reebok, Nike i Adidas.
Firma Nike uruchomiła metauniwersum o nazwie Swoosh, czyli platformę wykorzystującą Web3, na której klienci mogą kupować i sprzedawać wirtualne dobra.
Platforma będzie podobno budować społeczność podczas premiery pierwszej wirtualnej kolekcji butów, odzieży i akcesoriów firmy w styczniu 2023 roku.
Po uruchomieniu platforma pozwoli tylko na gotówkę, a wszystkie transakcje będą rejestrowane na blockchainie Polygonu, a nie na cyfrowych walutach.
W zeszłym roku Adidas wprowadził nową gamę wirtualnego sprzętu wraz z narzędziem do crossfitu. Po to, aby wyposażyć awatary z kompatybilnych kolekcji partnerskich, takich jak Bored Ape Yacht Club.
Reebok złożył w USA liczne wnioski o rejestrację znaków towarowych dla szerokiej gamy wirtualnej odzieży, w tym obuwia, czapek i sprzętu sportowego.
Producent luksusowych samochodów BMW ogłosił, że on również postanowił wziąć udział w metauniwersum.
M.in. składając wniosek o przyznanie znaku towarowego dla swojego logo, które będzie wykorzystywane w przyszłych wirtualnych samochodach, cyfrowym handlu detalicznym i innych powiązanych usługach.
3. Całkowita ilość dostarczonego eteru nadal rosła
W 2022 roku łączna ilość eteru zablokowanego w ekosystemie Ethereum nadal stale rosła. Od lutego do czerwca ilość dostarczonych ETH wzrosła z nieco ponad 9 milionów do prawie 13 milionów.
Trend ten ustabilizował się między czerwcem a wrześniem, by ponownie nabrać rozpędu około połowy września. Czyli, tuż przed długo oczekiwanym przejściem Ethereum na Proof-of-Stake.
W kontekście sieci Ethereum odnosi się to do deponowania 32 ETH w sieci, co pozwala jednostkom uzyskać prawa walidatora i umożliwia im zarabianie dodatkowych ETH.
Jako walidator użytkownicy muszą wykonywać kilka obowiązków, takich jak:
- przechowywanie danych,
- przetwarzanie transakcji,
- dodawanie nowych bloków do blockchaina, aby pomóc chronić sieć dla wszystkich uczestników.
4. Meta posiada zintegrowane wsparcie dla NFT
Wcześniej, w maju gigant mediów społecznościowych Instagram odsłonił swój testowy program udostępniania NFT dla wybranych użytkowników w Stanach Zjednoczonych.
W tym czasie rzecznik firmy powiedział, że stworzy to więcej możliwości monetyzacji dla influencerów na platformie, dając NFT do szerszej bazy klientów.
Kilka miesięcy później, w sierpniu, Instagram postanowił rozszerzyć działalność NFT na ponad 100 krajów w Afryce, Ameryce Północnej i Azji.
Meta ogłosiła również, że zintegruje wsparcie dla projektów stron trzecich, w tym Coinbase Wallet i Dapper Wallet.
A także rozszerzy swoją ofertę NFT na inną główną platformę mediów społecznościowych, Facebook.
W listopadzie zespół rozwoju Instagrama ogłosił, że testuje możliwość tworzenia i sprzedaży NFT z wybraną grupą twórców cyfrowych.
Funkcja ta zostanie uruchomiona w sieci Polygon, a twórcy i kolekcjonerzy nie będą musieli początkowo płacić za gaz.
5. Uruchomiono program lojalnościowy Starbucks oparty na blockchain
Starbucks ogłosił uruchomienie swojego programu lojalnościowego opartego na blockchainie i społeczności NFT Starbucks Odyssey dla grupy testerów w USA we wrześniu 2022.
Inicjatywa opiera się na istniejącym programie lojalnościowym firmy, ale wykorzystuje zdecentralizowaną strukturę zbudowaną na blockchainie Polygon.
Starbucks Odyssey to program nagród, który pozwala użytkownikom zdobywać atuty, a jego zakres wykracza poza otrzymywanie darmowych napojów.
Odyssey pozwala klientom na interakcję z szeroką gamą ofert w stylu gier, umożliwiając im zdobycie NFT (zwanych znaczkami podróży) w trakcie procesu. Aktywa te mogą być później sprzedane i odkupione.
6. Inwestorzy venture nadal inwestują pieniądze w ekosystem Web3
W czwartym kwartale 2022 roku Animoca Brands — firma stojąca za kilkoma udanymi projektami kryptowalutowymi, w tym The Sandbox — stworzyła wielomiliardowy fundusz, aby zainwestować w różne projekty metauniwersalne.
Według współzałożyciela Animoca Jat Siu fundusz będzie stymulował użyteczność rynku gier metauniwersalnych i blockchain.
„Coraz więcej osób dołącza do kryptowalut każdego dnia, zwłaszcza w grach” — powiedział.
Dodając również: „Mam nadzieję, że doprowadzi to również do scenariusza, w którym własność cyfrowa zostanie uznana w systemie prawnym jako własność fizyczna”.
Oprócz Animoca, południowokoreański gigant venture capital Daesung Private Equity zainwestował w rosnącą gospodarkę metauniwersalną.
Firma ogłosiła niedawno, że przeznaczyła łącznie 110 wonów południowokoreańskich (83,9 mln dolarów) na swój fundusz skupiony na metauniwersum.
7. JPMorgan nawiązał współpracę z Ripple
Amerykański gigant bankowy JPMorgan Chase dołączył do głównego partnera Ripple — Al Fardan Exchange w 2022 roku, aby zapewnić użytkownikom w Zjednoczonych Emiratach Arabskich dostęp do szybszych usług rozliczania i przekazywania transakcji.
Klienci Al Fardan będą mogli przeprowadzać transakcje kryptowalutowe przy użyciu kilku popularnych aktywów fiat, w tym dolara amerykańskiego, funta szterlinga brytyjskiego i euro.
Warto podkreślić, że to partnerstwo pojawia się w czasie trwającej batalii prawnej Ripple z amerykańską Komisją Papierów Wartościowych i Giełd.
Regulator nadal twierdzi, że oferta kryptowalutowa związana z projektem, XRP, jest papierem wartościowym. A zatem podlega implikacjom prawnym i regulacyjnym związanym z takimi aktywami.
8. Użytkownicy Reddita stworzyli ponad 5 milionów awatarów NFT
W zeszłym roku serwis społecznościowy Reddit widział, że jego użytkownicy nadal przyjmują NFT w szalonym tempie, chociaż jego sprzedaż znacznie spadła.
Szacuje się, że wspierana przez Polygon inicjatywa wybiła do tej pory już ponad 5 milionów sztuk kolekcjonerskich.
Warto wspomnieć, że awatary te nie są skupione w rękach kolekcjonerów NFT o wysokiej wartości, ale są rozproszone w ponad 4 milionach unikalnych portfeli.
Zdecydowana większość z wyżej wymienionych uwolnionych NFT została zaoferowana za darmo cenionym użytkownikom Reddita.
9. Tiffany weszła do kryptosfery
W sierpniu luksusowa biżuteria i specjalistyczny detalista Tiffany & Co. ogłosił limitowaną kolekcję NFT o nazwie NFTiff, z których każda jest dostępna w cenie bazowej 30 ETH (około 36 000 USD).
Łącznie wydano 250 takich NFT. Wcześniej w marcu Tiffany nabył Okapi NFT od Toma Sachsa za podobno 380 000 dolarów. Od tego czasu obrazek stał się zdjęciem profilowym firmy na Twitterze.
10. Pozytywne ustawodawstwo nabierało tempa
Pod koniec 2022 roku Kongres Brazylii zatwierdził ustawę, która miała na celu uregulowanie wykorzystania walut cyfrowych do codziennych płatności w jej granicach.
Tym samym potencjalnie ułatwiając przyjęcie kryptowalut w tym południowoamerykańskim kraju.
Projekt ustawy przyznaje status prawny płatnościom w kryptowalutach za towary i usługi, ale nie przyznaje im statusu prawnego środka płatniczego.
Mniej więcej w tym samym duchu Abdellatif Juahri, prezes banku centralnego Maroka, Bank Al-Maghrib (BAM), ogłosił, że kluczowe organy regulacyjne jego kraju wkrótce sfinalizują kompleksowy system zarządzania kryptowalutami.
Zaangażowane agencje to marokański organ ds. rynków kapitałowych oraz organ nadzoru ubezpieczeń i zabezpieczenia społecznego.
Juahri powiedział, że BAM pracował nad dokumentem wspólnie z Bankiem Światowym i Międzynarodowym Funduszem Walutowym.
Indie, Niemcy, Australia i Wielka Brytania wprowadziły korzystne przepisy w 2022 roku lub planują to zrobić w najbliższej przyszłości.
Sprawdź również – https://finansepersonalne.pl/gieldy-kryptowalut/